W latach 70. Organika zaczęła oferować produkty dla klientów indywidualnych. Rynek się zmieniał i rosło zapotrzebowanie na produkty chemii gospodarczej i dla branży motoryzacyjnej. Ówczesna kadra kierownicza uznała, że warto „wejść” w te nisze. Kolejny raz oferta Organiki została poszerzona. Byliśmy pierwszym producentem polskich płynów hamulcowych. To pokazuje, że w naszą historię wpisana jest innowacyjność i wizjonerstwo. 

Po ponad stu latach nasza działalność ciągle się rozszerza. Oferujemy preparaty dla domu i ogrodu. Rozpoczęliśmy też prace nad środkami do pielęgnacji ciała. Obserwujemy rynek i potrzeby konsumentów i rozwijamy naszą ofertę. 

Oferta Organiki jest szeroka, ale czy jest branża, która zajmuje szczególne miejsce? 

Organika działa w kilku branżach, ale wśród nich szczególne miejsce zajmuje przemysł. Dlaczego? Ponieważ nasza historia zaczęła się od produkcji dla przemysłu i z tej gałęzi się wywodzimy. Dziś jesteśmy w takim punkcie, gdzie oprócz chemii przemysłowej - która nadal znaczy dla nas wiele - mamy produkty dla motoryzacji oraz chemię gospodarczą. Obecnie najbardziej istotne są dla nas: przemysł, branża motoryzacyjna i chemia gospodarcza. 

Na jakich rynkach dostępne są produkty z logo Organiki?

Jesteśmy obecni w krajach ościennych, takich jak Niemcy czy Ukraina, ale też w innych krajach Europy jak np. Irlandia. Jednak nie zamykamy się tylko na Stary Kontynent, bo nasze produkty znaleźć można np. w Arabii Saudyjskiej, która jest bardzo wymagającym rynkiem. Każdy kraj ma swoją specyfikę i wymagania. Nasza oferta jest nie tylko bogata, ale też elastyczna, dzięki czemu możemy oferować produkty dopasowane do danego rynku.

Szeroka oferta, której odbiorcami są klienci z całego świata, wymaga inwestycji i innowacji. Jaka jest ich rola w Organice A.D. 2018? 

Innowacje to poszukiwanie nowych możliwości. A jak pokazuje historia, w naszym przypadku innowacje są niezwykle istotne, są wręcz motorem napędowym. W naszej firmie możemy podzielić je na dwie kategorie: innowacje technologiczne i innowacje produktowe. Szczególnie te pierwsze, a więc technologia, a zwłaszcza zaawansowane technologie informatyczne pomagają nam w monitorowaniu, analizowaniu i usprawnianiu wszystkich procesów, które dzieją się w naszej firmie, na wszystkich etapach. 

Czy wasze produkty są dodatkowo customizowane dla danego rynku?

Oczywiście! Nasze produkty zawsze są dostosowane do rynku i oczekiwań lokalnego odbiorcy. Doskonałą ilustracją będą tu produkty dedykowane branży automotive. Inne wymagania mają odbiorcy w Irlandii, inne w Polsce, a jeszcze inne na Bliskim Wschodzie. Nie chodzi tu o jakość, bo ta zawsze jest na tym samym, wysokim poziomie, ale np. o uwarunkowania klimatyczne. W Polsce zimą temperatury spadają grubo poniżej zera, co nie zdarza się w Arabii Saudyjskiej. I płyn do spryskiwaczy, czy płyn chłodniczy, który jest dobry dla naszego klimatu, niekoniecznie będzie odpowiedni dla odbiorców z Półwyspu Arabskiego. 

A co jest siłą Organiki? 

Być może zabrzmi to banalnie, ale taka jest prawda. My w Organice wierzymy w ludzi, i to ludzie są naszą największą siłą. Oczywiście pracownicy muszą mieć stworzone odpowiednie warunki, ale w efekcie zawsze najważniejszy jest człowiek. To ludzie mogą kreować nowatorskie rozwiązania, produkty, które później trafiają na rynek. Nasi klienci doceniają w Organice, to, że oferujemy wysokiej jakości produkty, które sprawdzają się niezmiennie od lat. Mogliśmy to osiągnąć dzięki załodze. 

Czego, według Państwa, potrzebuje polska firma produkcyjna, żeby odnieść sukces? 

Obecnie rynek, w domyśle konsumenci, oczekuje innowacyjności rozwiązań, zarówno produktów, jak i usług, oraz warunków sprzyjających inwestycjom w innowacje. W latach wczesnej gospodarki wolnorynkowej w Polsce uwaga konsumentów skupiona była na dostępności produktu. Jakość czy innowacyjność miały marginalne znaczenie. Jednak od tamtej pory wiele się zmieniło, znacząco wzrosła świadomość klientów i dziś konkurujemy jakością, innowacyjnością, wartością dodaną dla klienta. A do tego potrzebne są innowacje, a te są niemożliwe bez inwestycji - nowoczesnego parku technologicznego, rozwiązań IT, czy prac badawczo-rozwojowych. 

Dzisiejsza produkcja jest w dużej mierze zautomatyzowana. Niebagatelną rolę odgrywa technologia. Które innowacje są dla firmy produkcyjnej istotne, patrząc przez pryzmat Organiki? 

Dziś żyjemy w czasach, w których informacja jest najważniejsza. Dotyczy to też procesu produkcji. Aby odbywał się sprawnie, potrzebny jest system klasy ERP. W Organice funkcjonuje Impuls EVO i jest on swego rodzaju kręgosłupem, przez który przechodzą wszystkie informacje umożliwiające sprawne i trafne podejmowanie decyzji. Praktycznie wszystkie działy posługują się systemem od firmy BPSC.

Dział IT to jedno z ogniw w procesie funkcjonowania firmy. Mamy rozbudowany dział badawczo-rozwojowy, który unowocześnia i modyfikuje istniejące produkty oraz rozwija nowe. Nie można też zapominać o w pełni zautomatyzowanym parku maszynowym. 

Przed jakim wyzwaniem stają dziś firmy produkcyjne? 

Dziś proces produkcyjny jest zautomatyzowany. Większość prac wykonują maszyny. Ten proces będzie postępował, jednak żeby można było w pełni wykorzystać potencjał elastycznej produkcji zgodnej z ideą Przemysłu 4.0, potrzebna jest wysoko wykwalifikowana kadra inżynierska. To jest wyzwanie, przed jakim stają dziś firmy produkcyjne.

Linki - Organika

Więcej o Liderze

Link

Sylwester szymalak: biznes nie lubi pesymistów

Link

Projekt Polonez sentymentalny powrót do przeszłości

Link

Organika S.A. Łódź - Polska chemia od 1903 roku
 

Partnerzy medialni
Od 30 lat wspieramy
Organika related leaders

Poznaj pozostałych liderów

Sonel

Defro

Spomlek