Rozmowa z Liderem - WSP SPOŁEM

Wywiad ukazał się w portalu WNP.pl we wrześniu 2018 r.


Anna Tomaszewska, Prezes WSP Społem o możliwościach jakie daje model biznesowy wypracowany przez Lidera Produkcji branży spożywczej w wywiadzie dla WNP.pl

Przepis na Majonez macie doskonały, a jaki jest wasz przepis na sukces? 

Anna Tomaszewska: W naszym przypadku przepis ten jest bardzo prosty – jesteśmy polską firmą, tu produkujemy nasze produkty, korzystamy z unikalnych, tradycyjnych receptur. Majonez, musztardy czy sosy produkowane w Kielcach mają unikalne wartości smakowe, bo wytwarzane są z najwyższej jakości, naturalnych, polskich produktów. 

Działacie w oparciu o model spółdzielczy, dziś nie jest on powszechnie stosowany. Czy spółdzielczość daje dodatkową moc? Patrząc na Państwa firmę można odnieść takie wrażenie.  

Dla nas spółdzielczość to przede wszystkim wspólne wartości oraz cele, które są ważne dla ludzi, którzy tworzą razem firmę. W takim modelu biznesowym każdemu zależy na utrzymaniu przedsiębiorstwa w jak najlepszej kondycji, ponieważ spółdzielcy pracują u siebie i… dla siebie. Ten system sprawdza się zarówno w czasach prosperity, jak i podczas dekoniunktury na rynku. 

Jaki procent załogi jest udziałowcami firmy? 

Obecnie w naszej Spółdzielni pracuje ponad 350 osób, a 65% kadry posiada udziały w naszej firmie. Są u nas pracownicy z 40-letnim stażem, jeden z pracowników działu zaopatrzenia zbliżał się nawet do “pięćdziesiątki”. To, co trzyma nas razem to także tradycja i fakt, że nikt nie wyobraża sobie Kielc bez fabryki majonezu. 

Do tych blisko 230 pracowników należy firma produkującą jeden z najchętniej kupowanych majonezów w Polsce. Jak udało się Wam osiągnąć taką pozycję? 

Rozwijaliśmy się organicznie. Na początku działalności Majonez Kielecki był dostępny jedynie lokalnie. Stopniowo, na przestrzeni lat, poszerzaliśmy jego dystrybucję - region za regionem. Dlatego też obecnie jest produktem dostępnym w całej Polsce. Najwięcej nabywców mamy w województwie świętokrzyskim, małopolskim oraz śląskim - tutaj śmiało możemy nazwać nasz Majonez Kielecki numerem jeden. 

Kluczową rolę odgrywają tutaj stale podejmowane inwestycje w badania i rozwój firmy. Stanowi to, jeden z podstawowych elementów naszej strategii działania. Udało się nam umiejętnie połączyć tradycyjne metody wytwarzania z nowoczesnym parkiem technologicznym oraz innowacyjnymi, sprofilowanymi działaniami marketingowymi.

A co z eksportem, czy ekspansja zagraniczna to kolejny krok? 

Stale walczymy o nowe rynki zbytu prowadząc aktywne działania marketingowe na arenie międzynarodowej. Staramy się być obecni na kluczowych wydarzeniach takich jak targi czy konferencje poza granicami Polski. Promujemy tam nie tylko naszą firmę oraz produkty, ale także polską kulturę i tradycję. 

WSP Społem to nie tylko majonez i musztarda. W ostatnim czasie portfolio produktów urosło. Czy są w nim artykuły które mają szansę powtórzyć sukces słynnego już majonezu?

Każdy produkt w naszej ofercie jest dla nas ważny. Oczywiście niezmiennie koncentrujemy się na promocji naszych sztandarowych wyrobów, w szczególności Majonezu Kieleckiego oraz Musztard Kieleckich - stale obecnych w kuchni każdego Polaka. Nie zapominamy też o młodszych konsumentach. Obecni 20-latkowie żyją szybko i mają określone potrzeby - stąd w portfolio np. produkty w plastiku czy też gotowe sosy o popularnych smakach. 

Małymi krokami wkraczamy w segment żywności funkcjonalnej, czyli takiej, która poza podstawowymi cechami wyróżnia się jeszcze czymś szczególnym - stanowi tzw. wartość dodaną. W ofercie Spółdzielni znajdują się Majonez Kielecki Omega-3 oraz Majonez Kielecki z czosnkiem. Kolejna z naszych niespodzianek pojawiła się na rynku w czerwcu tego roku – Majonez Kielecki lekki o zmniejszonej zawartości tłuszczów i cukrów. Jego wyjątkowość wynika z tego, że z jednej strony zachowuje unikalny, tradycyjny smak, a z drugiej dostarcza klientom produkt o obniżonej kaloryczności.

A jakich produktów spożywczych oczekują Polacy? Co dla statystycznego Kowalskiego jest najważniejsze? 

Badania dotyczące zachowań polskich konsumentów dowodzą, że przywiązują oni dużą wagę do rodzimych tradycji kulinarnych. Zresztą jak widać to na przykładzie Majonezu Kieleckiego, są takie produkty, które „emigrują” z Polakami. Lokalność jest ważna, ale nie wystarczy. Kupujący wybierają przede wszystkim wyroby wysokiej jakości oraz niezmienne w smaku, takie jak nasz flagowy produkt. Konsumenci są coraz bardziej świadomi tego, co jedzą i co powinny zawierać wyroby spożywcze. Można również zauważyć, że bardziej niż atrakcyjną cenę, preferują najwyższą jakość. Dlatego tak popularne stają się obecnie produkty lokalne – są pewnego rodzaju synonimem tradycyjnego procesu produkcji.

Coraz więcej mówi się o automatyzacji, robotyzacji i przemyśle 4.0 także w sektorze produkcji żywności. Czy idea czwartej rewolucji przemysłowej to mrzonki, czy rzeczywista szansa? 

Rewolucja przemysłowa to naturalna droga rozwoju - przecież w produkcji nie da się funkcjonować inaczej. W przypadku branży spożywczej automatyzacja ma duże znaczenie – pomaga osiągać bardzo wysokie parametry bezpieczeństwa i powtarzalności w procesie produkcji. Jednak z pewnością nawet najlepsza maszyna nie zastąpi kreatywności, dokładności i zaangażowania osób pracujących w naszej firmie. 

Jak duże znaczenie w Waszym przypadku ma informatyzacja? 

Od kilku lat stale inwestujemy w nowoczesne rozwiązania IT. Mamy m.in. mocno rozbudowaną platformę ERP Impuls EVO. System pozwala nam na bieżące zarządzanie Spółką jak i posiadanymi zasobami oraz poziomem kosztów. Całość operacji prowadzona jest w sposób nie tyle efektowny, ile przede wszystkim efektywny. To jego duża zaleta. 

A jaką ma Pani radę dla polskich firm z branży spożywczej, które chciałby osiągnąć taką pozycję, jaką ma WSP Społem i Majonez Kielecki? 

Rada jest bardzo prosta i jednocześnie uniwersalna dla każdej branży – trzeba w pełni angażować się w realizację założonych celów oraz w 100% wierzyć w to co się robi, bez względu na koniunkturę rynkową. My bardzo wierzymy w nasze produkty, ich skład, smak i recepturę. Majonez Kielecki to element wspólnych wspomnień obecnych i przyszłych pokoleń, to smak, który towarzyszy nam przez całe życie podczas najważniejszych chwil. Dlatego robimy wszystko by zachować i kultywować jego wyjątkowość.

Linki Społem

Więcej o Liderze

Link

majonez kielecki już 60 lat na rynku

Partnerzy medialni
Od 30 lat wspieramy
Społem related leaders

Poznaj pozostałych liderów

Feerum

Melex

Base Group